ЗАПИТАННЯ-ВІДПОВІДІ ПРО РОЗДРІБНИЙ РИНОК ЕЛЕКТРОЕНЕРГІЇ
Кажуть, що змінити постачальника електричної енергії протягом дії вже укладеного договору неможливо?
Це не так. НКРЕКП надала таку можливість бізнесу. Зробити це можливо безкоштовно у будь-який момент без жодних штрафних санкцій від постачальника з яким існує договір на постачання електричної енергії.
Якщо є постачальник, який готовий запропонувати вигідніші умови співпраці, незалежно від регіону розташування виробництва чи місцезнаходження електропостачальника, споживач має право укласти з ним договір.
Згідно з Правилами роздрібного ринку електричної енергії, зміна електропостачальника триває не більше ніж 21 день. Згода попереднього електропостачальника на припинення з ним договору про постачання електричної енергії споживачу не потрібна.
В разі протидії попереднього постачальника у припиненні дії існуючого договору, в тому числі залякування штрафними санкціями, споживач має змогу звернутися за захистом свого права до НКРЕКП. Наразі існує успішна практика НКРЕКП щодо вжиття заходів до постачальників, які протидіють споживачу у процесі зміни постачальника.
Детальніше про зміну постачальника електричної енергії на RETAIL ENERGY PLATFORM.
Кажуть, ПУП може працювати тільки за встановленим НКРЕКП тарифом і не пропонувати знижок?
Насправді, постачальник універсальної послуги – ПУП – як ліцензіат з постачання електричної енергії споживачу, може крім надання універсальної послуги працювати на ринкових умовах та здійснювати постачання електричної енергії за вільними, погодженими зі споживачем, цінами.
Згідно із Законом України «Про ринок електричної енергії» ПУП немає права відмовити побутовому та малому непобутовому споживачу у постачанні електричної енергії за встановленим такому постачальнику тарифом. Однак, ця норма не позбавляє його можливості здійснювати постачання електричної енергії іншим споживачам в якості звичайного постачальника, а не ПУП.
Універсальна послуга – це не обов’язок для малого непобутового споживача, а додаткова можливість, якою споживач має право скористатися.
Кажуть, у перебоях з електроживленням винні постачальники?
В умовах війни, в перебоях з електропостачанням винна росія, що здійснює військову агресію проти України та в жорстокий спосіб вбиває людей і знищує її енергетичну інфраструктуру. Тому на практиці, якщо немає електроенергії, це означає, що або пошкоджена лінія електропередачі внаслідок ракетних обстрілів, або в енергосистемі недостатньо енергії, знову ж таки через руйнування об’єктів генерації електроенергії.
Постачальник електричної енергії несе відповідальність за дотримання комерційної якості наданих послуг, що передбачає вчасне та повне інформування споживача про умови постачання електричної енергії, ціни на електричну енергію та вартість послуг, що надаються, надання роз’яснень положень актів чинного законодавства, якими регулюються їхні взаємовідносини, ведення точних та прозорих розрахунків із споживачем, а також можливість вирішення спірних питань шляхом досудового врегулювання.
Крім того, постачальник несе відповідальність за припинення постачання електричної енергії оператором системи, внаслідок виконання ним неправомірного доручення постачальника, а також в інших випадках, якщо такі передбачені умовами договору постачання електричної енергії споживачу.
Кажуть, за умови укладання договору не з ПУП погіршяться взаємовідносини з обленерго?
Насправді, обленерго в тому вигляді в якому ми їх знали до 01.01.2019 року вже не існує. В результаті процедури відокремлення, обленерго було розділено на два самостійних у своїй діяльності суб’єкта: на операторів системи розподілу (ОСР), основними функціями яких є забезпечення доступу до системи розподілу, надання послуг з розподілу та приєднання до системи розподілу, забезпечення показників якості електричної енергії, а також на постачальників універсальної послуги (ПУП), основним завданням яких є надання універсальної послуги (постачання електричної енергії включно з передачею та розподілом) побутовим та малим непобутовим споживачам.
Тож, ці суб’єкти є незалежними один від одного та не мають права вчиняти будь-який вплив або тиск як один на одного так і на споживачів.
Крім того, споживач має право здійснювати оплату послуг з розподілу через електропостачальника. Такий крок значно мінімізує взаємовідносини зі своїм ОСР.
Кажуть, постачальник відповідає за якість електричної енергії як товару та її облік?
Електрична енергія виробляється з енергії атому, вугілля, мазуту, природного газу, із сонця, вітру, води, тощо. Вироблена електрична енергія передається через мережі оператора систем розподілу (ОСР) та оператора системи передачі (ОСП), де міксується і потрапляє в об’єднану енергосистему України. До споживача електрична енергія потрапляє по такому технологічному ланцюжку: виробник > ОСП > ОСР > споживач. Тобто постачальник не бере участь у технологічному процесі електрозабезпечення. А оплата відбувається за іншим ланцюжком: споживач > постачальник > виробник/трейдер.
Відповідно, за якість електричної енергії, яка потрапляє в мережу відповідає виробник, а за якість електричної енергії, яка потрапляє на об’єкти споживача відповідає ОСР як остання ланка в ланцюжку перед об’єктами споживача.
Так, підпунктом 3 пункту 11.4.4 глави 11.4 розділу XI Кодексу системи розподілу (КСР), передбачено, що комерційна якість надання послуг з розподілу характеризує якість взаємовідносин ОСР зі споживачем, в тому числі щодо забезпечення належної якості електричної енергії.
Розгляд претензій та скарг споживачів щодо показників якості електричної енергії, здійснюється відповідно до вимог розділу XIII КСР. Детальніше про це можна прочитати в роз’ясненні НКРЕКП.
Щодо комерційного обліку, то згідно із положеннями пункту 2.1.1 глави 2.1 розділу II Кодексу комерційного обліку, комерційний облік електричної енергії на ринку електричної енергії організовується адміністратором комерційного обліку (ОСП у ролі АКО) та здійснюється постачальником послуг комерційного обліку (ОСР або іншим суб’єктом господарювання, який має на це право як постачальник послуг комерційного обліку).
Відповідно до норм чинного законодавства, постачальник не несе відповідальності за облік електроенергії.
Кажуть, треба сплачувати штрафні санкції за перевищення лімітів споживання?
Насправді, примірний договір постачання електричної енергії споживачу, що є додатком до Правил роздрібного ринку електричної енергії, не містить жодних вимог щодо сплати штрафних санкцій за перевищення договірних обсягів споживання.
Проте, постачальники мають право вносити зміни до умов примірного договору і передбачити такі штрафні санкції самостійно. Тому, споживачі мають змогу обирати постачальника електричної енергії також за критерієм наявності чи відсутності штрафних санкцій.
Отже, штрафні санкції за перевищення лімітів можуть бути передбачені договором ВИКЛЮЧНО ЗА ЗГОДОЮ споживача.
Кажуть, якщо змінити постачальника потрібно фізично перепідключатися до інших мереж?
Насправді, жодного перепідключення. Споживач залишається підключеним до того оператора системи розподілу з яким у нього є укладений відповідний договір. Крім того, фізично неможливо бути підключеним до мереж оператора системи розподілу у Вінницькій області, а при зміні постачальника наприклад із Сум, підключитися до оператора системи розподілу у Сумській області.
Укладення договору з новим оператором системи розподілу можливо тільки в тому випадку, якщо у споживача з’являється точка комерційного обліку на території діяльності іншого оператора системи розподілу. Наприклад, відкриття виробництва в іншому регіоні чи зміна місцезнаходження виробничих потужностей або у випадку зміни території ліцензованої діяльності самого ОСР.
Так, згідно пунктом 11.1.1 глави 11.1 розділу XI Кодексу систем розподілу, ОСР здійснює діяльність з розподілу електричної енергії та надає послуги з розподілу електричної енергії користувачам своєї системи розподілу в межах території ліцензованої діяльності на підставі відповідної ліцензії, виданої НКРЕКП.
Отже, незалежно від території розташування постачальника, точка підключення споживача до мереж не змінюється, а також не припиняється дія договорів розподілу з ОСР.
Кажуть, обов’язково необхідно встановити АСКОЕ для зміни постачальника?
Насправді, такого зобов’язання не існує. Зміна постачальника не є критерієм згідно з яким встановлюють або не встановлюють АСКОЕ. Згідно з процедурою віднесення площадок вимірювання споживачів до групи "А", критерієм для встановлення АСКОЕ є приєднана потужність електроустановок від 150 кВт і більше.
Отже, незалежно від стану обліку електроенергії, споживач має право змінити постачальника.
Кажуть, субспоживач повинен мати постачальника того ж, що і основний споживач?
Субспоживач – це споживач, засоби комерційного обліку якого приєднані до технологічних електричних мереж іншого споживача (основного), та має окремий договір на розподіл з оператором системи (ОСР та/або ОСП). Субспоживач має право укласти договір на постачання йому електроенергії з тим постачальником, в якого більш привабливі умови співпраці. І основний споживач не може йому в цьому перешкодити.
А тому неважливим є електрична схема приєднання, як і ОСР який надає послуги з розподілу. Зміна постачальника доступна для всіх споживачів з моменту укладання договору про розподіл електричної енергії.
Кажуть, тільки ОСР визначає погодинні обсяги споживання електричної енергії споживачем?
Визначення обсягів споживання електричної енергії здійснюється постачальником послуг комерційного обліку, яким відповідно до ЗУ «Про ринок електричної енергії» є суб’єкт господарювання, що надає послуги комерційного обліку на ринку електричної енергії.
Так, згідно з главою 2.1. Кодексу комерційного обліку, до послуг комерційного обліку належить збір, керування та адміністрування даних комерційного обліку. Більше того, пунктом 2.1.5. цієї ж глави передбачено, що послуги комерційного обліку надаються на договірних засадах, а учасники ринку мають право вільного вибору постачальника таких послуг.
Разом з тим, пунктом 2.1.7. глави 2.1. Кодексу комерційного обліку, передбачено, що зчитування результатів вимірювань (первинних даних комерційного обліку) та даних про стан засобів комерційного обліку (лічильників), контроль якості зчитування, формування первинних даних комерційного обліку та їх передача їх оператору даних комерційного обліку здійснюється оператором системи розподілу або відповідним постачальником послуг комерційного обліку у ролі оператора зчитування даних з лічильників.
Таким чином, споживач, в разі необхідності (наприклад: постійне виникнення спірних питань щодо обсягів споживання), має право обрати іншу компанію, яка буде здійснювати визначення обсягів споживання електроенергії, на підставі яких здійснюватимуться комерційні розрахунки за спожиту електричну енергію.